Hoe de vleesverkoop via supermarkt verminderd kan worden

In de supermarkt kunnen mensen ”nudges” krijgen om minder vlees te kopen. Als vlees duurder wordt en er op de verpakking staat wat de impact van het vlees op het milieu is, kopen mensen 36 procent minder vlees.

Wist je dat...

...ongeveer de helft van Nederland, zichzelf flexitariër noemt? Dat houdt in dat ze minimaal drie keer per week geen vlees eten bij de avondmaaltijd. 

onderzoek vlees

Onderzoek in virtuele supermarkt

Nederlandse onderzoekers wilden weten wat ervoor kan zorgen dat mensen minder vlees kopen. Hiervoor verdeelden ze ruim 500 mensen in 4 groepen.

Al deze groepen gingen hun wekelijkse boodschappen doen in een virtuele supermarkt.

Bij groep 1 was de prijs van het vlees verhoogd met 30 procent. Bij groep 2 had vlees de normale prijs, maar was er informatie over de milieu-impact op de verpakking gedrukt. Groep 3 had een combinatie van de prijsverhoging en de milieu-informatie en groep 4 had geen van de twee aanpassingen.

minder vlees kopen

De combinatie had effect

De onderzoekers keken wat deze veranderingen voor effect hadden op de vleesverkoop. De mensen die alleen een sticker over de milieu-impact zagen, kochten net zoveel als de mensen in de controlegroep.

Alleen informatie over de milieu-impact bleek dus zinloos. Er was wel verandering te zien als de prijs omhoog ging. De mensen die 30 procent meer moesten betalen, kochten 144 gram minder vlees. 

Wist je dat...

...er in 2020 een kleine daling was in de Nederlandse vleesconsumptie? Deze daling is gedeeltelijk te koppelen aan de sluiting van onder andere de horeca en andere consumptiekanalen door de coronapandemie. 

Maar het grootste effect was te zien wanneer die prijsverhoging gecombineerd werd met de sticker over milieu-schade. De mensen in die groep kochten 386 gram minder vlees per week. Op die manier kunnen klanten in de supermarkt dus gestuurd worden richting het kopen van minder vlees.

Gezondheidswetenschapper Marjolein Steur

Geschreven door Marjolein Streur, HBO niveau Leefstijlcoach, MSc Health sciences, BSc Gezondheidspsychologie, Gezondheidswetenschapper

Bericht bewaren
Beoordeel

Mogelijk ook interessant

supermarkt keuzes

Gezond kiezen in de supermarkt

Gezond boodschappen doen is lastig, zeker omdat ongezonde producten vaak voor het grijpen liggen. Amsterdam UMC onderzoe...

Duurzaam en gezond eten voor een betere toekomst

Hoe ziet het “menu van de toekomst” eruit?

Om voldoende voedsel te blijven produceren zonder de aarde uit te putten, moeten we duurzamer eten. Niet alleen thuis, m...

Vooral ongezond aanbod in supermarkt en horeca

Vooral ongezond aanbod in de supermarkt en horeca

In supermarkten en horeca zijn vooral ongezonde voedingsmiddelen te koop. Dat blijkt uit onderzoek van drie universiteit...

roken jongeren

Nieuwe website voor jongvolwassen rokers

Het Trimbos-instituut heeft een nieuwe website gelanceerd om jongvolwassen rokers te motiveren om te stoppen met rokenWa...

Gezondeten.nl Hoe de natuur de gezondheid van stadsbewoners een boost geeft

Hoe de natuur de gezondheid van stadsbewoners een boost geeft

Van stadspark tot bomen op de stoep: toegang tot alles wat groen is in de stad heeft een gunstig effect op je gezondheid...

Toon meer (211)