In de supermarkt kunnen mensen ”nudges” krijgen om minder vlees te kopen. Als vlees duurder wordt en er op de verpakking staat wat de impact van het vlees op het milieu is, kopen mensen 36 procent minder vlees.
Hoe de vleesverkoop via supermarkt verminderd kan worden
Wist je dat...
...ongeveer de helft van Nederland, zichzelf flexitariër noemt? Dat houdt in dat ze minimaal drie keer per week geen vlees eten bij de avondmaaltijd.
Onderzoek in virtuele supermarkt
Nederlandse onderzoekers wilden weten wat ervoor kan zorgen dat mensen minder vlees kopen. Hiervoor verdeelden ze ruim 500 mensen in 4 groepen.
Al deze groepen gingen hun wekelijkse boodschappen doen in een virtuele supermarkt.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Wil jij graag je gezondheid verbeteren?
Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.
Ga naar de Matching toolBij groep 1 was de prijs van het vlees verhoogd met 30 procent. Bij groep 2 had vlees de normale prijs, maar was er informatie over de milieu-impact op de verpakking gedrukt. Groep 3 had een combinatie van de prijsverhoging en de milieu-informatie en groep 4 had geen van de twee aanpassingen.
De combinatie had effect
De onderzoekers keken wat deze veranderingen voor effect hadden op de vleesverkoop. De mensen die alleen een sticker over de milieu-impact zagen, kochten net zoveel als de mensen in de controlegroep.
Alleen informatie over de milieu-impact bleek dus zinloos. Er was wel verandering te zien als de prijs omhoog ging. De mensen die 30 procent meer moesten betalen, kochten 144 gram minder vlees.
Wist je dat...
...er in 2020 een kleine daling was in de Nederlandse vleesconsumptie? Deze daling is gedeeltelijk te koppelen aan de sluiting van onder andere de horeca en andere consumptiekanalen door de coronapandemie.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Maar het grootste effect was te zien wanneer die prijsverhoging gecombineerd werd met de sticker over milieu-schade. De mensen in die groep kochten 386 gram minder vlees per week. Op die manier kunnen klanten in de supermarkt dus gestuurd worden richting het kopen van minder vlees.
Geschreven door Marjolein Streur, GezondheidswetenschapperHBO niveau Leefstijlcoach, MSc Health sciences, BSc Gezondheidspsychologie