Calorieën verbranden berekenen

Calorieën verbranden door bewegen en niets doen

Wil je calorieën verbranden, dan denk je misschien aan intensief sporten en meer bewegen. Toch verbrand je het overgrote deel van de calorieën door helemaal niks te doen.

Hoeveel calorieën jij bijvoorbeeld verbrand met fietsen, stofzuigen, slapen en meer, bereken je eenvoudig en met onze onderstaande tool.

1

Voer een oefening in om uw verbrande calorieën te berekenen

2

Wat is je geslacht?

3

Wat is je leeftijd?

jaar
4

Hoe lang ben je?

centimeter
5

Duur activiteit

minuten
6

Hoeveel weeg je?

kilogram

Heb je het over een gezonde leefstijl en afvallen, dan komen calorieën al snel ter sprake. Hoewel rekening houden met calorieën niet de enige manier is om inzicht te krijgen in je gezondheid, is het handig om te weten wat calorieën zijn.

Daarnaast is het goed om te weten hoe je ze telt en misschien wel het belangrijkste: hoe je ze verbrandt. Wij vertellen je alles wat je moet weten.

Wat zijn calorieën?

De calorie is een meeteenheid, net zoals centimeters of liters. Met calorieën geef je een bepaalde hoeveelheid energie of warmte weer. Eén calorie staat gelijk aan de hoeveelheid energie die je nodig hebt om één gram water een graad te verwarmen. Dit getal is zo klein, dat we calorieën meestal als kilocalorieën gebruiken. Een enkele kilocalorie bestaat uit duizend calorieën.

Waarom gebruiken we deze meeteenheid voor onze voeding? Omdat voeding ons energie geeft. Met kilocalorieën kan je heel duidelijk aangeven hoeveel energie een bepaald voedingsmiddel je geeft.

Deze energie wordt meestal ook weer verbrand. Je lichaam gebruikt het om organen goed te laten functioneren, maar ook om te bewegen. Verbrand je meer calorieën dan je binnenkrijgt? Dan val je af.

Wist je dat...

...de calorie steeds vaker vervangen wordt voor de joule? Met deze meeteenheid wordt specifiek gemeten hoeveel energie het bewegen van je lichaam kost.

Calorieën verbranden met niks doen

Wil je calorieën verbranden, dan denk je misschien aan intensief sporten en meer bewegen. Toch verbrand je het overgrote deel van de calorieën door helemaal niks te doen. Dit zijn de belangrijkste voorbeelden:

  • Ademhalen
  • Je lichaamstemperatuur op peil houden
  • Je hart laten kloppen
  • Nieuwe cellen aanmaken
  • Nadenken
Tip

Wil je nog meer energie verbruiken in rust? Spierweefsel verbruikt meer dan twee keer zoveel energie als vet. Bouw dus een gezonde spiermassa op om meer calorieën te verbranden terwijl je rust.

Calorieverbruik bereken met Met-waarde

Hoe wordt calorieverbruik berekend?

Het klinkt natuurlijk handig, zo'n meeteenheid waarmee je precies kunt berekenen hoeveel energie iets kost, maar hoe wordt dit eigenlijk berekend?

Daar is een handig systeem voor, namelijk de MET-waarde. De MET-waarde staat voor Metabolic Equivalent of Task. Deze waarde geeft aan hoeveel energie een bepaalde inspanning kost.

De basis is één MET. Dat is de hoeveelheid energie die je verbruikt wanneer je volledig rust. Ga je bewegen, dan stijgt deze waarde. Des te zwaarder de inspanning, des te hoger de MET-waarde zal zijn.

Met de MET-waarde kan je aangeven hoeveel calorieën je per kilo lichaamsgewicht, per uur verbrandt. Mensen die zwaarder zijn, verbranden dus ook meer calorieën. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen leeftijdsgroepen.

Kinderen en jongeren verbranden calorieën weer net wat anders dan volwassenen, waardoor er vaak een andere MET-waarde geldt per leeftijdsgroep. Hierdoor is deze rekenmethode makkelijk toe te passen op iedere situatie.

Rekenvoorbeelden

Voor een volwassene geldt dat rustig wandelen een MET-waarde heeft van 3,5. Weeg je 80 kilo? Dan verbrand je tijdens het wandelen 80 x 3,5 calorieën per uur. Dat is dus 280 calorieën.

Iemand die 50 kilo weegt, verbrandt weer minder calorieën tijdens een rustige wandeling. Dan is de rekensom namelijk 50 x 3,5. Dat komt neer op 175 calorieën per uur.

Voor kinderen is de MET-waarde voor rustig wandelen 2,9. Een kind van 30 kilo zal daarom 30 x 2,9 calorieën per uur verbranden. Dat zijn 87 calorieën.

Calorieën verbranden met sporten

Tijdens het sporten verbruikt je lichaam in korte tijd veel energie. Je bent dus veel calorieën aan het verbranden. Wil je je dagelijkse calorieverbruik dus een boost geven? Dan is meerdere keren per week sporten een goede keuze.

Maar wat telt eigenlijk als sport? In principe zijn alle lichamelijke oefeningen een vorm van sport. Elke sport heeft weer een andere functie. Zo bouw je met krachttraining spieren op, terwijl je je conditie verbetert tijdens het hardlopen.

Voor alle sporten geldt dat je je hart sneller voelt kloppen en het waarschijnlijk warm krijgt. Een goed teken, want dat betekent dat je calorieën verbrandt. Op een stevig tempo wandelen telt dus ook als sportieve activiteit.

Calorieën verbranden met sporten; wielrennen

Welke sporten verbruiken de meeste calorieën?

Niet iedere sport verbruikt evenveel calorieën. Dit is de top 5 sporten waarmee je de meeste calorieën per uur verbrandt, inclusief hun MET-waarde:

  • Wielrennen: 15,8
  • Judo: 10,3
  • Wedstrijdzwemmen: 9,8
  • Hardlopen: 8
  • Circuittraining: 8

Calorieën verbranden met hobby's en huishoudelijke taken

Je hoeft niet te sporten om calorieën te verbranden. Ook wanneer je schoonmaakt of een hobby uitvoert is je lichaam net wat harder aan het werk.

Hierdoor stijgt je energieverbruik en verbrand je dus meer calorieën. Huishoudelijke klusjes worden als matig intensieve beweging gezien. Dit telt dus mee wanneer je een minimaal bewegingsdoel van 2,5 uur per week hebt.

Tip

Hoewel huishoudelijke taken zeker een vorm van beweging zijn, vervangen ze sport niet. Zorg er dus voor dat je minstens twee keer per week sport om je botten en spieren sterk te houden.

Calorieverbruik bij huishoudelijke taken, schoonmaken

Welke huishoudelijke taken verbruiken de meeste calorieën?

Niet ieder taakje in het huishouden verbruikt evenveel energie. Sommige activiteiten die je dagelijks doet zijn juist wel echte energieverbruikers.

Dit is de top 5 sporten die het meeste energie verbruiken, inclusief hun MET-waarde:

  • Snel traplopen: 8,8
  • Grondig poetsen: 4,3
  • Buiten vegen: 4
  • Tuinieren: 3,8
  • Ramen wassen: 3,2

5 tips om meer calorieën te verbranden

Veel sporten en druk zijn in het huishouden zijn goede manieren om extra calorieën te verbranden, maar er zijn ook nog een paar andere tips om je calorieverbruik net wat hoger te maken. Sommige tips zijn zelfs zo makkelijk, dat je ze bijna zonder te merken kunt inzetten.

1. Zit minder

Veel mensen moeten voor hun werk urenlang achter een bureau zitten. En kom je eenmaal thuis? Dan wacht die comfortabele bank op je. Zitten is erg passief, waardoor je minder calorieën verbrandt.

Investeer dus in een zit-stabureau waarbij je de helft van de dag staand werkt. Wil je zitten nog wat intensiever maken? Verruil je bureaustoel dan voor een zitbal. Zo moet je steeds je balans behouden, waardoor je meer calorieën verbrandt.

2. Multitask tijdens het sporten

Bij veel sporten train je meestal één spiergroep tegelijkertijd. Zo zijn je benen hard aan het werken tijdens een wandeling, terwijl je armen vrij weinig doen. Haal meer uit je wandeling door gewichtjes te dragen die je armen trainen. Doe je aan krachttraining? Combineer verschillende spiergroepen dan met elkaar.

3. Doe meer met de hand

Stofzuigers, vaatwassers en maaimachines hebben ons leven een stuk makkelijker gemaakt. Wanneer je tijd overhebt is het juist de moeite waard om bepaalde klussen zonder apparaat te doen.

Zo is afwassen altijd intensiever dan een vaatwasser inladen. Heb je een bladblazer? Laat hem eens staan en ga aan de slag met een hark.

4. Zet de verwarming lager

Je lichaam verbrandt veel calorieën om je lichaamstemperatuur op peil te houden. In de zomer heeft je lichaam hier minder energie voor nodig, aangezien je minder snel afkoelt.

Dat is een ander verhaal in de winter. Zet de verwarming een graad of twee lager en laat je lichaam harder werken om het warm te houden. Zo verbrand je ongemerkt meer calorieën.

5. Wandel sneller

Even een boodschap doen of een rondje met de hond lopen? Des te sneller je wandelt, des te meer energie je verbrandt. Daag jezelf dus uit door elke dag je persoonlijke record naar de supermarkt te verbreken.

Volg ons