Artsen in opleiding zouden meer moeten leren over een gezonde leefstijl en positieve gezondheid. Dat is het doel van het nieuw gestarte project Gezondheid in onderwijs.
positieve gezondheid en leefstijlgeneeskunde
Het nieuwe project is een initiatief van de Stichting Student & Leefstijl, Vereniging Arts & Leefstijl en Institute for Positive Health (IPH). Er is onder artsen (in opleiding) steeds meer aandacht voor leefstijlgeneeskunde en voor positieve gezondheid. Bij positieve gezondheid ligt de focus niet op de ziekte of beperkingen, maar op veerkracht, eigen regie en een betekenisvol leven. De drie organisaties willen dat artsen van het begin af die brede blik op gezondheid leren hebben, zodat ze daar n de praktijk mee aan de slag kunnen.
Vooral medicijnen
Uit eerder onderzoek van de Stichting Student en Leefstijl onder 1.083 studenten geneeskunde bleek dat momenteel maar 4 procent van de lesuren in die opleidingen gaat over voeding, leefstijl en gezondheidsconcepten. Terwijl zo’n 80 procent van de aandoeningen leefstijlgerelateerd is.
Marit Geelink, voorzitter van de stichting: ‘In de opleiding Geneeskunde en in de huisartsenopleiding leer je wel dat diabetes type 2 kan ontstaan door overgewicht, maar dat je diabetes type 2 ook kunt omkeren of zelfs genezen met leefstijlinterventies blijft onderbelicht. De focus ligt in de opleiding toch nog vooral op het voorschrijven van medicijnen.’
Interesse is groot
De interesse van de studenten lijkt er wel te zijn. Ongeveer 80 procent van de coassistenten wil meer leefstijlonderwijs in hun geneeskundeopleiding blijkt uit het onderzoek. Om artsen in opleiding hier alvast mee te helpen ontwikkelde de stichting Student en Leefstijl zelf een cursus voor studenten geneeskunde. Die is inmiddels door 1.800 studenten gevolgd.