Nederlanders kopen steeds meer duurzame voeding. In totaal gaven we vorig jaar 21 procent meer uit aan duurzame producten dan in 2019. Vooral van koffie, thee en eieren kiezen we steeds vaker de duurzame variant.
Duurzame voeding wordt steeds populairder
Minder naar horeca
Dat berekende Wageningen University & Research in de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel.
Ieder jaar kijken de onderzoekers naar de uitgaven van de consumenten in supermarkten, horeca en catering, en speciaalzaken.
Niet verrassend zorgden de coronamaatregelen ervoor dat we in 2020 veel minder geld uitgaven aan voeding in de horeca en catering. Maar omdat we meer thuis waren, namen de uitgaven in supermarkten en speciaalzaken juist toe.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Wil jij graag je gezondheid verbeteren?
Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.
Ga naar de Matching toolBij duurzaam voedsel gaat het om een productie en consumptie die rekening houdt met mens, dier en milieu. Duurzaamheid heeft dus niet alleen betrekking op het milieu en het klimaat, maar ook op andere aspecten van de voedselkwaliteit, zoals: dierenwelzijn, natuurbehoud.
Duurzame thee en maaltijden grootste stijgers
In totaal gaven we in 2020 9 procent minder geld uit aan voeding dan in 2019. Maar de uitgaven aan duurzame voeding namen juist toe met 7 procent. Deze producten zijn bijvoorbeeld te herkennen aan keurmerken als “Beter Leven”, “Biologisch” en “Fairtrade”.
Vooral duurzame thee werd in supermarkten en speciaalzaken veel meer verkocht - met een stijging van 75 procent – terwijl de omzet van gewone thee nauwelijks steeg. Ook opvallend was de veel grotere stijging van duurzame diepvriesmaaltijden en kant- en klaar maaltijden.
Consumenten gaven aan de duurzame maaltijden 53 procent meer uit dan in 2019, terwijl omzet van de niet-duurzame variant juist daalde met 3 procent.
Meer keurmerken
Aan duurzame aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren en zuivelproducten gaven consumenten zo’n 30 procent meer uit.
Bij eieren komt dit vooral omdat veel supermarkten alleen nog maar duurzame eieren verkopen. Voor aardappelen, groenten en fruit en zuivel komt het deels omdat supermarkten meer producten hiervan verkopen met het keurmerk “On the way to PlanetProof”.
De enige voedselcategorie waarbij de niet-duurzame versie sneller is gestegen dan de duurzame is bij rundvlees (13,5 procent vs 8,9 procent).
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
De PlanetProof Way is een onafhankelijk keurmerk dat aantoont dat je een product koopt dat duurzamer is geproduceerd en dus een betere keuze is voor de natuur, het klimaat en de dieren. Het zegel is onder andere beschikbaar voor eieren, zuivelproducten, aardappelen, groenten en fruit, bloemen, planten, bomen en bloembollen.
Geschreven door Marjolein Streur, GezondheidswetenschapperHBO niveau Leefstijlcoach, MSc Health sciences, BSc Gezondheidspsychologie