Gezond boodschappen doen is lastig, zeker omdat ongezonde producten vaak voor het grijpen liggen. Amsterdam UMC onderzoekt, samen met onder andere de Hartstichting en Coop-supermarkten, hoe dat anders kan.
Gezond kiezen in de supermarkt
Duwtje in de gezonde richting
Een manier om mensen eerder te laten kiezen voor gezond zijn zogenoemde nudges. Dat zijn aanpassingen in de supermarkt die de bezoeker een duwtje in de gezonde richting geven. Denk aan gezonde producten op ooghoogte en ongezonde onderin het schap.
Andere voorbeelden zijn gezonde koopjes die bij de kassa geplaatst worden in plaats van chocola. Maar ook gezonde proeverijen in de winkel zijn een nudge. Prijsveranderingen zijn een andere mogelijkheid om mensen gezonder te laten kiezen. Bijvoorbeeld door het volkorenbrood in de aanbieding doen, en het witbrood iets duurder te maken.
Wist je dat...
...in 2020 bier het product was met de meeste omzet van alle supermarkten? Aan de bovenkant van de top 10 kwamen ook voorverpakt vlees, frisdrank en zoute snacks voor. De onderkant van de lijst bestond uit melk, eieren, bananen, komkommers en paprika's.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Wil jij graag je gezondheid verbeteren?
Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.
Ga naar de Matching toolEigen keuze
De onderzoekers hebben verschillende veranderingen getest, zowel in een nagemaakte supermarkt als in de online winkel van Coop en later ook met echte bezoekers in 6 verschillende Coop-supermarkten. De resultaten van de testen moeten nog worden uitgewerkt, maar voorzichtige conclusies kunnen al worden getrokken. Zo merkten de onderzoekers dat mensen zelf de keuze willen hebben. En dat het woord “gezond” bijvoorbeeld juist niet gebruikt moet worden.
Ook blijkt dat alleen een prijsaanpassing of alleen gezonde producten een andere plek geven niet zo goed werkt. Beter is een combinatie van bijvoorbeeld nudges en prijsverschillen. Dan zien de onderzoekers een toename van ongeveer 5 procent van gezondere aankopen. Dat lijkt misschien niet veel. Maar als 5 procent van de hele bevolking gezondere keuzes gaat maken, dan heeft dat zeker een positief gevolg.
De komende tijd onderzoekt het onderzoeksteam welke veranderingen in de supermarkt het beste werken. En hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zoveel mogelijk supermarkten in Nederland deze veranderingen gaan doorvoeren.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Eigen verantwoordelijkheid
Aanpassingen in de omgeving zijn volgens de onderzoekers overigens niet dé oplossing voor gezond eten. We moeten natuurlijk ook allemaal onze eigen verantwoordelijk nemen om onze leefstijl aan te passen. Hoe moeilijk het vaak ook is om het vol te houden. Maar al die kleine aanpassingen in de omgeving zullen het mensen wel makkelijker maken, aldus de onderzoekers.
Slim ontdekken of een product wel of niet gezond is? Hoe minder ingrediënten het product bevat, hoe groter de kans dat het een gezondere keuze is dan een product met veel ingrediënten.
Geschreven door Angela Severs, VoedingswetenschapperWO niveau Wetenschappelijke voedingsdeskundige A, BSc Biochemicus, MSc Scheikundige Technologie