Door deze marketingtruc koop je liever druiven dan koekjes

Wil je druiven kopen, maar kom je in de verleiding koekjes mee te nemen? De supermarkt kan je een zetje in de goede richting geven door er worteltjes naast te leggen. Zo helpt de supermarkt je gezondere keuzes te maken. 

Het decoy-effect in supermarkten wordt vaak toegepast

Decoy-effect

Bij het verkopen van producten wordt in de marketing veel gebruik gemaakt van het decoy-effect. Dit is een soort afleidingstruc waarmee klanten richting een bepaald product gestuurd kunnen worden. Het houdt in dat een product ineens aantrekkelijker wordt als je geen keuze hebt uit twee, maar uit drie opties

Tip

Een simpel voorbeeld van dit effect zijn de bakken popcorn in de bioscoop. Daar is keuze uit drie maten: klein, medium of groot. Door de grootste bak popcorn als extra optie te geven en de prijzen gunstig op elkaar af te stemmen, wordt de kleinste maat oninteressant, waardoor meer mensen voor de middelste maat kiezen. De derde optie dient dus eigenlijk als afleiding.

Nudgen richting gezonde voeding

Dit decoy-effect is ook te gebruiken bij het verkopen van gezonde voeding, ontdekten onderzoekers van de Universiteit Maastricht. Ze deden een online experiment met 237 mensen.

De ene helft van de mensen kreeg de keuze uit twee opties. De andere helft de keus uit drie opties. De derde optie was daarbij minder aantrekkelijk dan de andere twee opties, en deed dus dienst als afleider. 

Benieuwd hoe gezond jij echt eet? Doe de quiz!

Hoe gezond eet jij?

Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.

Benieuwd hoe gezond jij echt eet? Doe de quiz!

Wil jij graag je gezondheid verbeteren?

Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.

Ga naar de Matching tool
Vind jouw ideale voedingsexpert
Wist je dat...

...'nudgen' een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek is waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd voor een bepaalde keuze te gaan. 'Nudgen' wordt ook wel eens beschreven als 'een duwtje in de goede richting'.

Liever druiven dan chocoladekoekjes

De ene groep mensen kreeg de keus uit chocoladekoekjes of druiven. Bij deze twee opties kozen de deelnemers even vaak voor de druiven als voor de koekjes.

Een tweede groep mensen kreeg ook de keus uit chocoladekoekjes en druiven, maar er werd ook een derde optie aan toegevoegd: worteltjes. De onderzoekers kozen voor worteltjes omdat deze minder aantrekkelijk werden gescoord dan druiven.

Hierdoor veranderde de keuzes van de deelnemers: bij deze groep mensen koos 73% voor de druiven. Ook bij het toevoegen van een ongezond decoy (harde snoepjes, wanneer er de keuze was uit bosbessen of bonbons), kozen de mensen vaker voor de gezonde optie. 

Bij alleen gezonde producten werkt het decoy-effect niet goed

Inspelen op gevoel, niet op verstand

Dezelfde test werden gedaan bij alleen maar ongezonde producten en alleen maar gezonde producten. Bij de ongezonde producten werkte het decoy-effect ook om mensen te stimuleren richting het product wat de onderzoekers wilden verkopen.

Benieuwd hoe gezond jij echt eet? Doe de quiz!

Hoe gezond eet jij?

Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.

Benieuwd hoe gezond jij echt eet? Doe de quiz!

Bij alleen de gezonde producten was het effect niet te zien. Volgens de onderzoekers komt dit mogelijk omdat de aantrekkingskracht vooral werkt bij keuzes die mensen maken op basis van genot en niet zozeer bij nuttige of verstandige keuzes. 

Mogelijkheden voor supermarkten

Volgens de onderzoekers bieden deze resultaten mogelijkheden voor supermarkten om hun klanten richting de gewenste keuze te stimuleren. Dit kan dus ook gebruikt worden om mensen gezondere keuzes te laten maken terwijl er ook ongezond aanbod is, of om bijvoorbeeld voedselverspilling tegen te gaan. Belangrijk is wel dat de drie producten goed op elkaar afgestemd zijn en bij elkaar gepresenteerd worden in bijvoorbeeld een apart rek. 

Gezondheidswetenschapper Marjolein Steur

Geschreven door Marjolein Streur, GezondheidswetenschapperHBO niveau Leefstijlcoach, MSc Health sciences, BSc Gezondheidspsychologie

Beoordeel dit nieuws

Wil jij graag je gezondheid verbeteren?

Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.

Ga naar de Matching tool
Vind jouw ideale voedingsexpert

Beoordeel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Behaal jouw doelen met een gepersonaliseerd voedingsschema

Gezond aan je gewicht werken? Gebruik een voedingsschema

Afvallen, spiermassa opbouwen, op gewicht blijven of het nastreven van bepaalde sportieve challenge. Wat je doel ook is,...

Havermout en haver is gezond

Havermout, een gezonde keuze?

Ben je op zoek naar een gezond en vullend ontbijt? Dan is havermout een goede optie. Het zorgt voor voldoende energie en...

Is brood gezond of ongezond?

Is brood gezond of ongezond?

Is brood gezond of ongezond? Velen van ons zullen ermee zijn opgevoed: brood. Een bolletje met hagelslag bij het ontbijt...

Transvetten - het meest ongezonde vet

Transvetten - het meest ongezonde vet

Transvetten zitten verstopt in veel verschillende voedingsmiddelen. Zelfs in voeding die door de voedselindustrie als 'g...

Is popcorn een gezond tussendoortje?

Is popcorn een gezond tussendoortje?

Popcorn is een van de meest populaire snacks ter wereld. Bij de bioscoop kan een bak popcorn niet missen. Maar ben je ge...

Is roomboter gezond of ongezond?

Is roomboter gezond of ongezond?

Roomboter was voor een hele lange tijd een tafelfavoriet totdat de gevaren van cholesterol meer in beeld kwam. Hierdoor ...

Rode wijn gezond

De Belangrijkste Voordelen en Nadelen van Rode wijn

De afgelopen jaren zijn er veel positieve berichten naar buiten gebracht over de mogelijke gezondheidsvoordelen van rode...

Lees wat je gemist hebt

10015 Mensen gingen je al voor

Blijf op de hoogte door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Ontvang tijdelijk ons e-book 'Eet jij gezond?' helemaal gratis.

Je ontvangt maximaal één persoonlijke e-mail per week van een van onze teamleden.
Een postbode met het (PDF) boek 'Gezond eten voor iedereen'