Bij de Reclame Code Commissie is er door Voedingsjungle een klacht ingediend over de vroege invoering van het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit zou tot verwarring en vreemde scores op producten leiden.
Klacht over vroege invoering Nutri-Score
Nutri-Score
Nutri-Score is een logo op voedingsmiddelen dat iets zegt over de samenstelling. De scores met kleuren variëren van lichtgroen (A) tot donkeroranje (E). Met dit logo zie je welke voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep volgens het algoritme van Nutri-Score een betere samenstelling hebben.
Nog geen definitief akkoord
Supermarktketen Albert Heijn is onlangs begonnen met de invoering van Nutri-Score op eigen-merkproducten. Dit is een eigen besluit geweest. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft namelijk nog geen definitief akkoord gegeven op de invoering van Nutri-Score in Nederland, omdat het nog te veel afwijkt van de Nederlandse voedingsrichtlijnen.
Volgens communicatiebureau Voedingsjungle leidt de vroege invoering tot verwarring en vreemde scores op producten. Daarom heeft dit bureau een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Wil jij graag je gezondheid verbeteren?
Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.
Ga naar de Matching toolVerwarring
Michelle van Roost, levensmiddelentechnoloog en eigenaar van Voedingsjungle, licht de klacht toe: ‘Albert Heijn communiceert via verschillende kanalen als TV-commercials en schapkaarten dat Nutri-Score helpt om makkelijk gezonder te kiezen. Producten met een Nutri-Score A zouden de meest gezonde samenstelling hebben, en producten met een E de minst gezonde. Maar dat komt regelmatig niet overeen met de richtlijnen van de Schijf van Vijf en daarmee geeft Albert Heijn verwarrende voedselinformatie.’
Algoritme aanpassen
Van Roost vindt dat de overheid de tijd moet krijgen om het nieuwe voedselkeuzelogo zo te introduceren, dat consumenten er ook écht iets aan hebben. De overheid verwacht weliswaar dat Nutri-Score in de eerste helft van 2022 als logo gebruikt kan worden. Maar het logo is nu nog niet in lijn met de Nederlandse voedingsrichtlijnen.
Van Roost: ‘Op dit moment wordt er door de internationale wetenschappelijke commissie van de Nutri-Score onderzocht of en hoe het algoritme achter de scores aangepast zou moeten worden. Het rapport over deze mogelijke wijzigingen werd eigenlijk eind 2021 al verwacht, maar is nog niet verschenen. Dit rapport moet inzicht geven of de mogelijke wijzigingen voldoende zijn voor Nederland om over te gaan tot introductie. Ook de Gezondheidsraad brengt hierover nog een advies uit.’
Voedingscentrum
Op dit moment is Nutri Score volgens Van Roost nog niet voldoende aangepast: ‘Nu invoeren helpt consumenten niet, maar verwart ze. Als consument kun je er nu niet vanuit gaan dat de groene Nutri-Scores gezondere keuzes zijn en dat de gele en oranje scores ongezonder zijn.’
Ook het Voedingscentrum meldt dit op de website: ‘Onderzoek onder andere door het Voedingscentrum en het RIVM laat zien dat Nutri-Score momenteel niet aansluit bij de Schijf van Vijf. Er zijn voedingsmiddelen die een A- of B-score krijgen maar niet in de Schijf van Vijf passen. (...) En voedingsmiddelen als plantaardige oliën en 30+ kaas, die wel in de Schijf van Vijf vallen, krijgen een C-, D- of E-score, omdat deze producten veel energie leveren. Voor de Schijf van Vijf is energie geen criterium om gezonde voedingsmiddelen op te beoordelen.’
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
De Reclame Code Commissie heeft de klacht inmiddels in behandeling genomen.
Geschreven door Angela Severs, VoedingswetenschapperWO niveau Wetenschappelijke voedingsdeskundige A, BSc Biochemicus, MSc Scheikundige Technologie