Er zijn veel bekende marketingtrucs die worden gebruikt door producenten om een (vaak ongezond) product aantrekkelijker te maken. Hieronder worden er vijf uitgelicht.
Claims
Claims zoals 'rijk aan vezels' of 'suikerarm' worden veel gebruikt op verpakkingen. Hier zijn speciale wetten voor. Een fabrikant mag geen claim gebruiken als deze niet klopt. Echter kunnen deze claims je wel op het verkeerde been zetten. Het betekent namelijk niet gelijk dat een product gezond is. Een product met de claim 'suikerarm' kan bijvoorbeeld veel ongezonde vetten of zout bevatten. Het is dus belangrijk om goed de voedingswaarden te lezen wanneer je een product koopt waar een claim op staat.
Toegevoegde ingrediënten
Aan veel producten worden extra vitamines of eiwitten toegevoegd. Denk aan vruchtensapjes of eiwitrepen. Dit wordt dan ook expliciet op een verpakking vermeld. Hierdoor lijkt een product gezonder dan dat het is, terwijl er meestal juist veel suiker in zit.
Producten voor kinderen
Nog een bekende marketingtruc is het gebruik van vrolijke, herkenbare verpakkingen voor kinderproducten. Koekjes van bekende tv serie cartoons zien er natuurlijk veel interessanter uit dan wanneer het koekje een saaie verpakking heeft. Dit kan ouders aansporen om het product te kopen. Ook deze voedingsmiddelen bevatten meestal veel suiker.
Milieu
Consumenten zijn gevoelig voor producten die bijdragen aan een beter milieu. Hier spelen producenten op in. Er wordt vermeld dat melk van weidekoeien komt en dat de verpakking biologisch afbreekbaar is. Dit maakt een product voor veel mensen aantrekkelijker om te kopen.
Extra's
Tot slot worden consumenten aangetrokken wanneer een product iets extra's biedt. Dit kan een spaaractie zijn, korting op toegangskaartjes, een gratis e-book of een recept. Ook dit stimuleert (meer) ongezonde aankopen.