Minimumleeftijd op energiedrank? De supermarkten zijn akkoord

De 10 grootste supermarkten staan open voor een minimumleeftijd op de verkoop van energiedrankjes. Maar de meeste gaan dat niet zelf invoeren, ze willen wachten totdat daar regels voor komen.

Energiedrinks klachten bij kinderen

Energiedrinks geven klachten bij kinderen

Energiedrankjes kunnen leiden tot rusteloosheid, vermoeidheid en hartritmestoornissen kinderen. De World Health Organization (WHO) waarschuwde hier in 2014 al voor.

In 2018 sloegen kinderartsen in Nederland alarm over het gebruik van energiedrankjes door minderjarigen.

Zij riepen toen al op tot het invoeren van een leeftijdsgrens in supermarkten. Alleen Aldi en Lidl trokken zich dit aan. Deze twee supermarkten voerden een leeftijdsgrens van 14 jaar in. 

Wist je dat...

...het drinken van energiedrankjes klachten kan geven zoals hoofdpijn, hyperactiviteit, slapeloosheid, prikkelbaarheid en hartkloppingen?

Voedselwaakhond foodwatch vindt nu dat er meer moet gebeuren en is in actie gekomen om alle supermarkten een leeftijdsgrens in te laten stellen, en dan tot 18 jaar. Hierop reageerden 10 supermarkten positief.

Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar staan hiervoor open. Maar ze gaan de leeftijdsgrens pas invoeren als alle supermarkten dat tegelijkertijd doen.

Bijna alle supermarkten vinden het aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) of aan de overheid om hier afspraken voor alle supermarkten over te maken. Supermarkt Vomar wacht dit niet af en stelt alvast een grens bij 14 jaar. 

Tip

In een gemiddeld blikje energiedrank van 250 ml zitten 100 calorieën. Je moet ongeveer 20 minuten fietsen om die weer kwijt te raken.

Bericht bewaren
Beoordeel

Bronnen

foodwatch (link)

Gezondheidswetenschapper Marjolein Steur

Nieuwsgierig naar meer informatie over dit onderwerp?

Stel dan je vraag gratis en eenvoudig aan één van onze deskundigen hier!

Mogelijk ook interessant om te weten

Doelen in Preventie-akkoord niet gehaald

Meeste doelen in preventieakkoord niet gehaald

Het Nationaal Preventie-akkoord is bedoeld om roken, overgewicht en alcohol terug te dringen. De meeste doelen voor 2020...

Duurzame voeding steeds populairder

Duurzame voeding wordt steeds populairder

Nederlanders kopen steeds meer duurzame voeding. In totaal gaven we vorig jaar 21 procent meer uit aan duurzame producte...

Ontbijtgranen krijgen code voor slechtzienden op verpakking

Ontbijtgranen krijgen code voor slechtzienden op verpakking

Voedingsfabrikant Kellogg’s gaat alle verpakkingen van cornflakes en andere ontbijtgranen voorzien van een kleurcode. Hi...

Alcoholvrije dranken stijgen in populariteit

Alcoholvrije dranken stijgen in populariteit

In de afgelopen 3 jaar is de verkoop van alcoholvrije dranken in supermarkten en slijterijen met 83 procent gestegen. Da...

Volg ons