Alcoholvrije dranken stijgen in populariteit

Alcoholvrije dranken stijgen in populariteit

In de afgelopen 3 jaar is de verkoop van alcoholvrije dranken in supermarkten en slijterijen met 83 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut.

Alcoholvrij bier

Alcoholvrij bier is het meest populair. Bij 8 op de 10 verkochte alcoholvrije dranken gaat het om alcoholvrij bier. Fabrikanten geven per jaar ongeveer 9 procent van hun reclamebudget uit aan reclame voor alcoholvrije dranken. Reclames via sociale media en sponsorcontracten zitten hier niet bij.

Redenen voor alcoholvrij

In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van reclame voor alcoholvrije dranken. Daarvoor hebben ruim 2.000 jongeren en volwassenen een vragenlijst ingevuld. Hieruit blijkt dat 88 procent van de volwassenen en 79 procent van de jongeren (12-18 jaar) wel eens een alcoholvrij drankje heeft geprobeerd.

De meest genoemde redenen om voor alcoholvrij te kiezen zijn: deelname aan het verkeer, de lekkere smaak en als vervanging voor alcohol. Ook geen alcohol willen drinken en de volgende dag fit willen zijn, zijn veelgenoemde redenen om alcoholvrije dranken te gebruiken.

Ongeveer driekwart van de deelnemers ziet het gebruik van alcoholvrije dranken als onschuldig en vergelijkt het met het consumeren van dranken als water, thee, (light)frisdranken of sappen.

Drempelverlagend?

Jongeren denken – vaker dan volwassenen - dat reclame voor alcoholvrije dranken effectief is. Ze verwachten dat leeftijdgenoten door deze reclames eerder voor alcoholvrije dranken zullen kiezen.

Maar ze denken ook dat ervaring met alcoholvrije dranken drempelverlagend kan werken om dezelfde dranken mét alcohol te gaan proberen, omdat ze al gewend zijn aan de smaak van deze producten zonder alcohol. Volwassenen, ook ouders, zijn zich minder bewust van dit mogelijk negatieve effect van reclame voor alcoholvrije dranken.

Ouders negatief over alcoholvrije dranken

De meeste ondervraagde ouders staan negatief tegenover het drinken van alcoholvrije drankjes door hun minderjarige kind. Zo gaf ruim driekwart van de ouders aan dat hun kind niet zelf mag bepalen hoeveel alcoholvrije dranken het drinkt. En bijna de helft van de ouders wil niet dat hun kind een glas alcoholvrije drank drinkt, ook niet als ze zelf thuis zijn.

Toch mag van de helft van de ouders hun kind alcoholvrij drinken op een feestje. Daar staat tegenover dat bijna een kwart van de ouders afspraken heeft gemaakt over het niet drinken van alcoholvrije dranken tot de 18e verjaardag. Voor alcoholhoudende dranken ligt dat percentage hoger: 45 procent van de ouders heeft daar afspraken over gemaakt met hun kind.

Bericht bewaren
Beoordeel

Bronnen

RIVM (link)

Voedingswetenschapper Angela Sever

Nieuwsgierig naar meer informatie over dit onderwerp?

Stel dan je vraag gratis en eenvoudig aan één van onze deskundigen hier!

Mogelijk ook interessant om te weten

Nederlanders aten in 2020 minder vlees

Nederlanders aten in 2020 minder vlees

In 2020 hebben Nederlanders minder vlees gegeten dan de jaren ervoor. Er is nog niet eerder zo’n grote daling gewe...

Gezondeten.nl | Water en vetten vaak vergeten in online eetdagboek

Water en vetten vaak vergeten in online eetdagboek

In het online eetdagboek Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum vergeten mensen vaak water en smeer- en bereidingsvetten ...

Gezondeten.nl Gezond eten weer duurder geworden dan ongezond eten

Gezond eten weer duurder geworden dan ongezond eten

Gezonde voeding werd tussen 2010 en 2020  duurder dan ongezonde voeding. Gezonde producten stegen 21 procent in prijs, t...

Gezondeten.nl Kind heeft levenslang profijt van gezonde leefstijl

Kind heeft levenslang profijt van gezonde leefstijl

Kinderen met een gezonde leefstijl hebben daar een leven lang voordeel van. Hun kans op hart- en vaatziekten is kleiner ...

overgewicht-door-ongezond-eten

Overgewicht komt niet door hoeveel je eet, maar wat je eet

Te veel eten is niet de hoofdoorzaak van overgewicht. Het ligt meer aan wát je eet. De ene calorie is de andere niet, en...

Toon meer (-8)
Volg ons