Nieuwe thema-attractie over voeding

Binnenkort start de bouw van de “World Food Center Experience” in Ede. Hier kun je – door te horen, zien, ruiken, voelen én proeven – beleven wat de impact van voedsel is op je lichaam en op de planeet.

Voedselavontuur

Voedselavontuur

Deze thema-attractie over voeding opent naar verwachting eind 2023. In de World Food Center Experience leren bezoekers hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt.

In totaal zal de thema-attractie over voedsel 5.500 m2 groot worden.

Spijsvertering

In een speciaal theater krijgen bezoekers een mix van animaties, een acteur en een bewegende tribune, terwijl ze als het ware een reis maken langs verschillende delen van de wereld.

Na het theater komen bezoekers in een kas, waar zij zien hoe we in de toekomst groenten en fruit verbouwen. In “Het Lichaam” beleven bezoekers het spijsverteringstraject.

Daarna komen ze bij de “De Markt” waar ze op allerlei manieren kunnen ervaren hoe je je eten kiest, hoe marketing daar een rol bij speelt en wat meer of minder gezond eten is.

Kookoptredens

Kookoptredens

Het middelpunt van de Experience is “De Hub”. Dit atrium staat in het teken van de rol die Nederland speelt op het wereldtoneel van voedsel. Hier vinden bezoekers verhalen van Nederlandse wetenschappers en innovaties uit de Regio Foodvalley.

De Hub biedt diverse interactieve opstellingen met weetjes, feiten en fabels.

Ook is er een showkeuken waar kookoptredens gegeven worden en bezoekers betrokken worden bij allerlei aspecten van de bereiding van ons eten. Aan het einde van het bezoek scannen bezoekers hun badge, die zij door de hele Experience bij interactieve stations gebruikt hebben.

De “Food Machine” produceert vervolgens een gepersonaliseerde snack voor de bezoeker.  

Foodvalley

Ruimt 30 organisaties uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid zijn betrokken bij de ontwikkeling van de Experience. De ontwikkelaars verwachten jaarlijks ruim 300.000 bezoekers.

Belangrijkste doelgroepen van de Experience zijn gezinnen met kinderen, grootouders, scholieren en studenten. De locatie van de Experience is naast station Ede-Wageningen, dat middenin de Regio Foodvalley ligt.

Dit is een centraal in Nederland gelegen samenwerkingsverband van 8 gemeenten, gericht op food en innovatie. Deze regio heeft ruim 2.600 agrofoodbedrijven, waaronder Wageningen University & Research en ook Ziekenhuis Gelderse Vallei, dat zich heeft toegelegd op voeding en beweging in de patiëntenzorg.

Bericht bewaren
Beoordeel

Bronnen

World Food Center Experience (link)

Voedingswetenschapper Angela Sever

Nieuwsgierig naar meer informatie over dit onderwerp?

Stel dan je vraag gratis en eenvoudig aan één van onze deskundigen hier!

Mogelijk ook interessant om te weten

Gezondeten.nl | Veganistisch niet geschikt voor kinderen tot 3 jaar en zwangeren

Veganistisch? Niet geschikt voor kinderen tot 3 jaar en zwangeren

De Hoge Gezondheidsraad in België raadt een veganistische voeding af voor kinderen tot 3 jaar en voor zwangere vrouwen e...

Gezondeten.nl Hersenfuncties beter behouden door gezond eten

Hersenfuncties beter behouden door gezond eten

Wie gezond eet, kan zijn brein jonger houden en achteruitgang vertragen. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVMGezonde vo...

Gezondeten.nl Oproep aan nieuwe kabinet: maak ons eten weer gezond!

Oproep aan nieuwe kabinet: maak ons eten weer gezond!

Medische experts, voedingswetenschappers en bezorgde consumenten roepen het nog te vormen nieuwe kabinet alvast dringend...

Wat is een gezonde voeding bij diabetes type 2?

Wat is een gezonde voeding bij diabetes type 2?

De Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad zijn niet alleen geschikt voor gezonde mensen. Ook voor mensen met d...

Gezondeten.nl | Gezond én milieubewust eten met nieuwe Belgische adviezen

Gezond én milieubewust eten met nieuwe Belgische adviezen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven richt zich nu meer op het milieuaspect van gezond eten. De Belgische voedingsrichtlijn...

Toon meer (-8)
Volg ons