In Nederland wordt steeds minder vlees gegeten, terwijl het gebruik van vleesvervangers toeneemt. Dit blijkt uit onderzoek, dat gedurende de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel werd uitgevoerd.
Steeds meer Nederlanders eten wekelijks vleesvervangers
Daling vleesconsumptie
De vleesconsumptie in Nederland blijft dalen. Zo geeft één op de drie Nederlanders (35 procent) aan nu minder vlees te eten dan 12 maanden geleden. De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd ontzettend hoog: 94 procent van de respondenten is bekend met de term.
Ook is in het aantal Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de afgelopen jaren een dalende trend ingezet. Zo eet op dit moment 44 procent dagelijks vlees of vis terwijl dit in 2019 nog 55 procent was.
Gebruik vleesvervangers
Het implementeren van vleesvervangers in het voedingspatroon wordt steeds gebruikelijker. Zo eet 36 procent van de respondenten gemiddeld 1 of meerdere keren per week vleesvervangers. Onder flexitariërs is het percentage dat wekelijks of vaker vleesvervangers eet 56 procent.
Van de mensen die wel eens vleesvervangers eten, vindt 46 procent ze innovatief en vernieuwend, 40 procent vindt vleesvervangers goed voor het milieu en 32 procent vindt het lekker. Met name jongeren van 18 tot en met 34 jaar vinden vleesvervangers lekker. Van hen geeft 43 procent aan het lekker te vinden tegenover 24 procent van de 55-plussers.
Vleesvervangers zijn niet per definitie gezond of ongezond. Het is ook van belang om naar je gehele voedingspatroon te kijken, zodat je kunt zien of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Wil jij graag je gezondheid verbeteren?
Gebruik onze gratis Matching tool om de voedingsexpert te vinden die jou het beste kan ondersteunen.
Ga naar de Matching toolDeelname Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel
Meer dan de helft van de respondenten (55 procent) is bekend met de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Onder jongeren is de bekendheid het hoogst, 66 procent van hen is er bekend mee tegenover 44 procent van de 55-plussers.
Volgens het onderzoek geeft 9 procent aan deel te nemen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Tijdens deze week consumeert 97 procent van hen geen vlees en 30 procent ook geen zuivel. Naar verwachting zal de deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in 2023 dubbel zo hoog zijn als in 2022. Van de respondenten geeft 1 op de 5 (20 procent) aan (zeer) waarschijnlijk volgend jaar te gaan deelnemen.
Wist je dat...
...vleesvervangers steeds vaker vleesopvolgers worden genoemd.
Hoe gezond eet jij?
Doe de quiz en kom er in enkele minuten achter! Ook ontvang je een persoonlijk advies waarin staat hoe je je eetpatroon kunt verbeteren.
Onafhankelijk onderzoek
Sinds 2019 wordt via Markteffect Vleesvervangers Monitor de snelgroeiende markt van vleesvervangers in kaart gebracht. De monitor geeft inzicht in onder andere de trends & ontwikkelingen, imago en bekendheid van vleesvervangers.
Het onderzoek werd uitgevoerd tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (7 t/m 13 maart) via een representatieve steekproef onder 1.008 Nederlandse respondenten.
Geschreven door Sophie Luderer, Diëtist en tekstschrijverBSc Voeding en diëtiek