De meeste kinderen zijn dol op suiker- en vetrijke maaltijden. Het is daarom niet zo gek dat patat, kipnuggets, pannenkoeken en vissticks op kindermenu's in restaurants staan vermeld. Er zijn maar weinig gezonde opties voor kinderen beschikbaar, simpelweg omdat hier weinig tot geen vraag naar is. Hoewel ouders aangeven gezonde opties voor hun kinderen te willen, gaat de keuze naar ongezonde voedingsmiddelen.
Gezondere keuzes fastfoodketens niet in trek
In de afgelopen jaren, als reactie op publieke belangenbehartiging, hebben fastfoodrestaurantketens vrijwillig een gezondheidsbeleid ingevoerd, zoals het aanbieden van gezondere bijgerechten zoals appelschijfjes of yoghurt. Een studie door het Rudd Center for Food Policy & Obesity aan de Universiteit van Connecticut onderzocht wat ouders voor hun kinderen (leeftijd 2 tot 11 jaar) bestelden voor en nadat dit beleid werd aangenomen door vier top fastfoodrestaurantketens: McDonald's, Burger King, Wendy's en Subway. De resultaten waren duidelijk: de aankopen van gezondere producten namen niet toe nadat restaurants hun beleid voor gezondere kindermaaltijden aankondigden.
Meer nodig voor verandering
Het aanbieden van gezondere alternatieven voor kinderen blijkt niet voldoende. Hoewel ouders in het onderzoek aangaven vaker fastfoodrestaurants te zouden bezoeken vanwege hun gezondere kindermaaltijdbeleid, blijven fastfoodrestaurants ongezonde producten aanbieden en worden deze het vaakst gekocht.
Restaurants dienen de voedingskwaliteit van alle producten die bij kindermaaltijden worden aangeboden (inclusief hoofdgerechten en bijgerechten) te verbeteren. Tevens dienen ze gezondere producten aan te moedigen door middel van marketing binnen en buiten de restaurants. Er is ook meer onderzoek nodig om te bepalen welk beleid het meest effectief kan zijn bij het verminderen van ongezonde voeding bij kinderen.