Wat misleidend is op productverpakkingen is voor iedereen anders. In de Europese levensmiddelenwetgeving zijn er wel een aantal zaken vastgelegd om misleidende productverpakkingen te voorkomen.
Serveertip
Hierbij gaat het bijvoorbeeld om misleiding ten opzichte van de kenmerken van een product. Voorbeelden hiervan zijn het afbeelden van een levensmiddel op een verpakking dat helemaal niet voorkomt in het desbetreffende product. Mochten bedrijven dit wel willen doen, dan dienen zij 'Serveertip' naast de afbeelding te plaatsen, om duidelijk te maken dat het desbetreffende levensmiddel niet aanwezig is in het product. Ook moet er per afgebeeld levensmiddel dat wel in het product aanwezig is, een percentage van dat levensmiddel bij de ingrediëntenlijst vermeld worden. Dus als er op een drinkyoghurt verpakking aardbeien worden gepresenteerd op de voorkant, dan moet er op de ingrediëntenlijst in percentages aangegeven worden hoeveel aardbei er in de drinkyoghurt aanwezig is.
Claims
Een ander voorbeeld van misleiding is een claim plaatsen die niet klopt, zoals duurzaam of vezelrijk terwijl dat niet zo is. Ook een claim aan een product toevoegen die vanzelfsprekend is, mag niet. Denk aan 'vetvrije lolly'; alle lollies zijn vetvrij, dus lijkt het net alsof die ene lolly gezonder is dan de ander terwijl het een normale eigenschap is van lollies om vetvrij te zijn.
Misleiding toegestaan
Soms vinden consumenten een productverpakking of productinformatie misleidend zonder dat het volgens de levensmiddelenwetgeving misleidend is. Een voorbeeld hiervan is een sap van Healthy People blauwe bosbes en framboos dat in 2016 gekozen werd als het meest misleidende product door de voedselwaakhond Foodwatch. Het product bevatte slechts 12% bosbes en 1% framboos, maar het bevatte wel meer appel- en druivensap. Daarnaast bevatte het drankje meer suiker dan cola, wat niet echt past bij de merknaam "Healthy People". Toch voldeed het product wel aan de Europese levensmiddelenwetgeving.