Seizoensgroenten: zomergroenten

Tegenwoordig is bijna elke groentesoort het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Maar als je voor vers en milieuvriendelijk gaat, én de Nederlandse boeren een plezier wilt doen, ga dan voor seizoensgroenten

In dit artikel lees je welke seizoensgroenten zomers zijn. Bovendien kom je te weten welke groenten bepaalde gezondheidsvoordelen hebben.

Aisha Kaars beantwoordt jouw vragen | Gezondeten.nl

Geschreven door Aisha Kaars, BSc Voeding en diëtiek, Diëtist i.o

Zomergroenten in Nederland

Wat zijn seizoensgroenten

Met seizoensgroenten bedoelen we groenten die uitsluitend in Nederland geoogst worden in een bepaald seizoen. Andere groenten zijn misschien wel verkrijgbaar, maar deze worden geïmporteerd uit het buitenland.

In dit artikel lees je meer over zomergroenten. We gaan met name dieper in op typische Nederlandse zomergroenten.

Twee categorieën

Seizoensgroenten kunnen worden ingedeeld in twee verschillende categorieën. In de eerste categorie zitten de groenten die enkel uit Nederland komen, en dus enkel in een bepaald seizoen in de schappen ligt. In de tweede categorie vind je groenten die het hele jaar beschikbaar zijn, maar slechts in een bepaald seizoen, dit geval de zomer, pas uit Nederland komen.

Categorie 1: Echte Nederlandse zomergroenten

Groenten die in Nederland zelf gekweekt en geoogst worden, uitsluitend in de zomermaanden, en die daarbuiten in principe niet of niet vers verkrijgbaar zijn. Echte Nederlandse groenten dus! 

Asperges worden in mei en juni geoogst

Asperges

De echte Nederlandse zomertopper is de asperge! In mei en juni kun je bij je dichtstbijzijnde aspergeteler de lekkerste witte asperges halen. 

Het is belangrijk om ze goed te schillen. De witte stengels zijn onder andere goed voor de nieren, hebben een kankerwerende werking en zijn bloedzuiverend. En het is bovendien een 'afrodisiacum'.

Tip

In de winter kun je ook asperges in de supermarkt vinden. Niet vers, maar uit een pot.

Naast de asperge is er nog veel meer lekkers te vinden in de zomer van Nederlandse bodem. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Andijvie Met name vitamine K en A. Staat o.a. bekend om zijn goede werking voor de gal en de lever, en tegen artritis en acné. Mits kort gekookt (5 minuten) blijven er veel vitaminen bewaard.
  • Doperwten In doperwten zitten misschien iets meer calorieën, maar er zitten zoveel vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen in dat het echt de moeite waard is om te eten. 
  • Snijbonen Deze bonen zorgen voor sterke botten. Bovendien is het een goede groente om snel een verzadigd gevoel van te krijgen door de hoeveelheid vezels.
  • Tuinbonen Deze peulvruchten zijn rijk aan vitamine B. Ze zijn goed voor het brein en de caroteen is goed voor je huid.
  • Rabarber Deze groente werkt onder andere goed tegen opvliegers. Werkt laxerend en maagversterkend en is goed tegen bloedarmoede. Beter niet eten als je last hebt van reuma, artritis, jicht en nierstenen.
  • Postelein Postelein bevat meer omega3 dan visolie. Bevat veel vitamine A en ijzer. Deze bladgroente wordt ook aangeraden voor mensen met ADHD en autisme.
  • Zeekraal Zeekraal bevat veel voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Verkrijgbaar bij de groenteman of viswinkel.

Categorie 2: Zomergroenten door het hele jaar

In deze categorie vallen groenten die buiten de zomermaanden uit het buitenland worden geïmporteerd, maar in de zomer in Nederland worden gekweekt en geoogst. In de zomermaanden zijn deze groenten dus een stuk verser en milieuvriendelijker.

Koop de volgende groenten dus het liefst in de zomer:

  • Courgette Courgettes zitten boordevol vitamine C en A, goed voor je ogen en de prostaat. Dit soort groenten kan diabetes type 2 helpen voorkomen. Koop het liefst biologische courgette, die zijn onbespoten.
  • Venkel Deze groente is een traditioneel medicijn tegen oogziekten en spijsverteringsproblemen. De anijssmaak zorgt voor een frisse adem.
  • Haricots Verts en peultjes Deze zijn laag in calorieën, maar vol vezels en voedingsstoffen.
Maak een gevarieerde zomerse salade

Gevarieerde salade

Na een zomerse dag is een frisse, rijk gevulde salade altijd een goede keuze.

Er zijn vele slasoorten en de meeste daarvan zijn het hele jaar verkrijgbaar. Denk aan botersla, eikenbladsla, frisée en kropsla.

Je kunt heerlijk variëren met slasoorten en ze bevatten nauwelijks calorieën. Echte zomer-slasoorten, die vaak uitsluitend in Nederland geteeld worden in dit seizoen, zijn:

  • bataviasla
  • ijsbergsla
  • lollo biondo en lollo rosso
  • romanasla
  • rucola

Veel slasoorten bestaan echter wel voornamelijk uit water. Hoe donkerder de sla, hoe gezonder. De open, donkere bladeren bevatten de meeste antioxidanten en goede voedingsstoffen.

Tip

Eet sla niet elke dag; er zit veel nitraat in wat bij langer bewaren ongezonde eigenschappen heeft.

Het is daarom aan te raden om andere groenten toe te voegen aan je salade. Deze kunnen ook prima rauw gegeten worden. Hierbij een paar zomerse opties:

  • Spinazie Spinazie bevat zoveel gezonde eigenschappen dat het teveel is om op te noemen. Rijk aan vitaminen en mineralen zoals ijzer en fosfor. Zeer geschikt voor zwangere vrouwen.
  • Kiemen Kiemen zoals alfalfa, tuinkers en broccolizaad. Deze zijn zeer gezond. Ze bevatten veel antioxidanten, vitaminen en mineralen die het verouderingsproces vertragen. Het immuunsysteem en de spijsvertering worden ondersteund.
  • Radijsjes Deze groente bevat weinig calorieën, maar is erg gezond. Deze bevat krachtige antioxidanten en zijn goed voor het hart, de nieren en de darmen.
  • (roma-)tomaten Tomaten bevatten veel vitamine C en hebben weer die kankerwerende eigenschappen. Ze zijn ook goed tegen trombose en ontstekingen.
Tip

Groenten die het hele jaar door vers verkrijgbaar zijn, en ook lekker in de salade zijn, zijn bijvoorbeeld bleekselderij, bosui, paddenstoelen, paprika, taugé, witlof en prei.

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van je voedingspatroon. Probeer hierin veel te variëren. Als je meer seizoensgebonden groenten koopt, heb je meer kans op variatie en draag je bovendien bij aan een kleinere ecologische voetafdruk.

Ik wens je veel plezier met het (her)ontdekken van nieuwe groenten en combinaties deze zomer. 

Bericht bewaren
Beoordeel
Aisha Kaars beantwoordt jouw vragen | Gezondeten.nl

Nieuwsgierig naar meer informatie over dit onderwerp?

Stel dan je vraag gratis en eenvoudig aan één van onze deskundigen hier!

Mogelijk ook interessant

Gezond eten met klein budget: 9 tips

Gezond eten met klein budget: 9 tips

Hoe kun je gezond eten met een klein budget? Veel mensen willen graag gezond eten, maar hebben simpelweg het geld niet ...